Školní vzdělávací program
pro základní vzdělávání
„ŠKOLA POROZUMĚNÍ“
5. Hodnocení žáků a autoevaluace školy:
5.1. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v
souladu se Školním vzdělávacím programem pro základní vzdělávání „ŠKOLA
POROZUMĚNÍ“
Na ZŠ Táborská se používá slovní hodnocení a sebehodnocení v prvním až třetím
ročníku ve všech oblastech a oborech a v ročnících čtvrtých až devátých u
oborů oblastí Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova a doplňující
obor Dramatická výchova), Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova
a doplňující obor Zdravotní tělesná výchova) a Člověk a svět práce a v oboru
Výchova k občanství. Slovní hodnocení a sebehodnocení převládá a dále se využívá
při hodnocení nabývání dovedností cílových kompetencí a dovedností průřezových
témat. V ostatních případech je možné využívat klasifikace výkonu žáka. Pravidla
pro hodnocení jsou rozpracovány v samostatné normě, která je závazná pro všechny
pedagogické pracovníky a jsou s ní seznámeni jak žáci, tak jejich rodiče.
Hodnocení je prováděno systematicky celý školní rok. Pro záznam hodnocení
jsme vyvinuli žákovské knížky a dále jsou připravovány různé evaluační listy
doplňující předmětová či projektová portfolia, do kterých je možné zaznamenávat
jak hodnotící a sebehodnotící ocenění žákových dovedností a schopností, tak
klasifikované nebo jinak hodnocené výkony žáka. Rovina sebehodnocení a hodnocení
v těchto knížkách a listech je prováděna na úrovních žák, učitel, rodič.
S tvorbou školního vzdělávacího programu bylo potřeba vytvořit i vnitřní
normu pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků. Tato norma, stejně jako ŠVP je
materiál, na kterém bude ještě potřeba pracovat. Upravená norma pro
školní rok 2006/2007 je k nahlédnutí
ZDE.
Nahoru
5.2. Autoevaluace školy a její evaluační činnost
ZŠ Táborská patří mezi školy podporující zdraví. Z tohoto důvodu pravidelně
využívá hodnotících projektů Státního zdravotního ústavu INDI 9 a INDI 12.
Porovnávání výsledků jednotlivých šetření je nastaveno na měření pohody prostředí,
zdravého učení a otevřeného partnerství. Z pohledu školního vzdělávacího programu
především hodnotí přidanou hodnotu cílových kompetencí. Šetření provádí tři
skupiny respondentů – žáci, rodiče a zaměstnanci školy. Četnost měření je
určena hodnotícím cyklem škol zařazených v síti „Škola podporující zdraví“.
Zvýšenou četnost dle potřeb školy chceme přizpůsobit dvouletému cyklu. Podobně
provádíme i některé dílčí šetření – například šetření agresivity.
Pro srovnání zvládnutých kompetencí a některého obsahu učiva dlouhodobě využíváme
testů KALIBRO. Každý rok jsou testováni žáci pátých, sedmých a devátých ročníků.
Testy KALIBRO umožňují srovnání žáků školy s jejich vrstevníky v jiných školách
podle různých parametrů. Další nástroje pro autoevaluaci budou postupně vyvíjeny.
S výsledky jednotlivých evaluačních a autoevaluačních šetření se dále pracuje.
Slouží pro vyhodnocení stávajícího stavu a jeho porovnání s posledním měřením.
Slouží i pro korekci dalšího rozvoje školy a vzdělávacích aktivit pedagogů,
tedy i žáků. Do vyhodnocování některých šetření je zapojena psycholožka školy.
Mezi regulativní - autoevaluační mechanismy patří pravidelné vzájemné hospitace
učitelů, určení mentorů začínajícím a novým učitelům, „stínování“ učitelů
partnerských škol, náslechy studentů pedagogických fakult, kontrolní a hospitační
činnost vedení školy a podobně.
Nahoru
5.3. Vývoj evaluačních nástrojů
Vývoj evaluačních nástrojů je jednou z průběžných činností pedagoga. Tento
vývoj začíná u správně pojmenovaných oborových výstupů za použití například
Bloomovy taxonomie, sestavováním map indikátorů a pojmenováním kvality jednotlivých
výstupů oborových nebo průřezových projektů s integrujícími přesahy. Uvedené
zní velmi učeně. Konkrétním příkladem jsou například obhajoby doktorandských
prací žáků devátých tříd, pohovory nebo zkoušky nanečisto, realizace projektů
v duchu Freinetovské konstruktivistické pedagogiky a podobně.
Dalším z autoevaluačních nástrojů jsou ankety, besedy se studenty fakult vzdělávající
učitele a jejich pedagogy po dlouhodobých praxích, reflexe rodičů žáků, zájem
žáků o zápis do prvních tříd a přeřazení do tříd vyšších ročníků. Významnou
autoevaluační vazbou je zapojení žáků školy do dalšího studia a jejich životní
úspěšnost. Se vznikem školního vzdělávacího programu bude založena kartotéka
absolventů, ve které budeme sledovat jejich další osud.
Na vývoji evaluačních a autoevaluačních nástrojů budeme spolupracovat i s
dalšími - partnerskými školami.
Nahoru
5.4. Využití státních evaluačních šetření
Jsme připraveni se zapojit do státem, krajem nebo zřizovatelem organizované
evaluace. Zpětnou vazbu škole poskytují i inspekce ČŠI a kontroly ze strany
zřizovatele.
Nahoru
Co nám pomáhá - ŽÁKOVSKÉ KNÍŽKY a ŽÁKOVSKÉ DIÁŘE - Nová
žákovská knížka pro školní rok 2006/2007
Očekávané výstupy předmětů, jejich sebehodnocení a hodnocení učitele již
nenaleznete v žákovských knížkách, ale v předmětových portfoliích. S
kritérii sledovaných cílů klíčových kompetencí pracují žáci a jejich kantoři
v nových žákovských knížkách. Prohlédněte si
titul
žákovské knížky i její
obsah.
Žáci prvních až třetích tříd pracují s týdenními plány. Tyto plány si
zakládají do hodnotícího portfolia. Na týdenní plánování navazuje od čtvrté
třídy práce s diáři. Žákovské knížky i diáře si již tiskneme několik
let. Pro další školní roky hledáme partnery z dalších škol. Přidejte se k
naší ediční činnosti. Větší náklad = nižší cena. Nahlédněte i na
titulní strany diáře a
prolistujte i jeho obsah.
Na Vaše připomínky, návrhy a zájem o spolupráci čekáme. Kontaktujte:
vit.beran@zstaborska.cz.
Nahoru
Ing. Vít Beran, Mgr. Jan Korda,
Mgr. Jitka Vinklerová - FZŠ Táborská © srpen 2004, srpen 2005, srpen 2006