Vít Beran
Instituce poskytující základní vzdělání mají podle RVP tyto cíle (KOMPETENCE): | Co to například znamená na ZŠ Táborská v projektu ŠKOLA PORUZUMĚNÍ: |
1) | |
umožnit
žákům osvojit si strategii učení a motivovat je pro celoživotní učení
(KOMPETENCE K UČENÍ) |
ˇ
v učení je kladen důraz na čtení s porozuměním,
práci s textem, vyhledávání
informací; ˇ v tiskopisu žákovské knížky je počítáno se sebehodnocením žáka; ˇ žák si plánuje své učení - týdenní plány, diáře, příprava na přijímací zkoušky – „Šroťák“; ˇ žák zpracuje oborovou práci; ˇ ... |
2) | |
podněcovat
žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů
(KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ) |
ˇ
učitel připravuje vyučování tak, aby žák hledal
různá řešení, řešil netradiční problémové úlohy; ˇ žák se aktivně zapojuje do práce školního parlamentu; ˇ žák se zapojuje do soutěží, do problémů školního života; ˇ ... |
3) | |
vést
žáky k všestranné a účinné komunikaci (KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ) |
ˇ
učitel klade důraz na adekvátní verbální i
neverbální komunikaci - se spolužákem, s dospělým ve škole i mimo
školu; ˇ žák obhajuje „doktorské práce“ ˇ žák se účastní na mezinárodních projektech; ˇ ... |
4) | |
rozvíjet
u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
(KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ) |
ˇ
učitel se orientuje na skupinovou práci, spolupráci
ve třídě (příprava setkávání), vzájemnou pomoc při učení; ˇ žák prokáže schopnost střídat role ve skupině; ˇ žák prezentuje řešený projekt, svou dovednost, ... ˇ ... |
5) | |
připravovat
žáky k tomu, aby se projevovali jako svobodné a zodpovědné osobnosti,
uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti (KOMPETENCE OBČANSKÉ) |
ˇ
učitel i žák respektují práva a dodržují povinnosti
nejen při dodržování školního řádu; ˇ učitel i žák respektují individuální rozdíly, kulturní a náboženské odlišnosti spolužáků ve třídě – škola vítá žáky z celého světa; ˇ žák jedná zodpovědně a uvědoměle ve škole i na pobytové akci; ˇ ... |
6) | |
vytvářet
u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání
životních situací, vnímavost a citlivé vztahy k lidem, svému prostředí
i k přírodě (OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍ A ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA) |
ˇ
učitel klade důraz na prožitek zejména při
vyučování ČJ, dramatické výchovy, OSV, přírodopisu, estetických výchovách,
...; ˇ žák jedná v přírodě jako správný turista; ˇ žák dokáže správně roztřídit odpady; ˇ ... |
7) | |
učit
žáky aktivně rozvíjet a chránit své fyzické, duševní a sociální zdraví
(OSOBNOSTNĚ SOCIÁLNÍ VÝCHOVA) |
ˇ
žáci jsou obklopeni esteticky podnětným a zdravým
prostředím, na jehož tvorbě se společně podílejí; ˇ řešení problémů jednotlivých žáků je realizováno ve spolupráci psychologa školy, třídního učitele, rodičů, ...; ˇ žáci a třídní učitelé se aktivně účastní komunikačních třídnických hodin; ˇ ... |
8) | |
vést
žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním
hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi (MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA) |
ˇ
žáci jsou vedeni – motivováni k aktivní účasti
na hodinách dramatické výchovy; ˇ žáci se zapojují do recipročních výměnných pobytových akcích v zahraničí; ˇ žáci se zapojují do evropských projektů; ˇ ... |
9) | |
pomáhat
žákům poznávat a rozvíjet své schopnosti i reálné možnosti a uplatňovat
je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní
životní a profesní orientaci (KOMPETENCE PRACOVNÍ) |
ˇ
žáci jsou vedeni – motivováni k aktivnímu zapojení
do předmětu svět práce a ke zvládnutí hodnocení a sebehodnocení; ˇ žáci se zapojují v poznávacích exkurzích; ˇ žáci se zapojují v zájmových aktivitách ve škole i mimo školu a do vydávání školního časopisu; ˇ ... |