|
Abecedně řezení lektoři dílen |
Název |
Cíl |
Stručná anotace |
1 |
Beran Vít, Ing. + Korda Jan, Mgr. |
Příprava školy na ŠVP |
Chceme Vám nabídnout dílnu, jejíž
lektoři mají první zkušenosti z tvorby a z pilotního ověřování vlastního
školního vzdělávacího programu. |
Při tvorbě školního vzdělávacího programu zejména nejde
o vytvoření dokumentu, tedy školního vzdělávacího programu, ale o ZMĚNU
učitele. O změnu, která jej vybaví dovednostmi efektivní pedagogické práce
i schopností vytvořit školní vzdělávací program pro svou školu. |
2 |
Brom Zdeněk |
Emocionální výchova |
Naučit se pracovat s emocemi a využít této dovednosti
k dalšímu osobnostnímu růstu. |
Účastníci si vyzkoušejí prožitkovou metodou práci s emocemi
a seznámí se s možnostmi využití emocí pro zkvalitnění vyučování. Seznámí
se s možnostmi mezipředmětových projektů s emocionální výchovou
a vyzkoušejí si různé techniky pro zvládnutí stresových a konfliktních
situací. |
3 |
Brom Zdeněk |
Nelineární dějiny |
Vyzkoušet si netradiční přístup k výuce dějin. |
Náměty, praktické rady, zkušenosti, zásady výuky. |
4 |
Budíková Jaroslava, Mgr. + Jucovičová
Drahomíra, PaedDr. |
Integrace a dítě s SPU |
Podstata a možnosti integrace u dítěte s SPU. |
Účastníci se prostřednictvím prožitků ocitnou v „kůži“
dítěte s SPU. Společně budou nacházet možnosti, jak zmírnit dopady
SPU na školní výkon i psychiku dítěte a jak toho využít při tvorbě individuálních
vzdělávacích programů. |
5 |
Černá Karla, Mgr. |
Jak vytvořit vlastní projekt? |
Společně se podíváme na projekt z různých úhlů
pohledu. Ukážeme si, jak vytvořit vlastní projekt tematický i problémový
a tento projekt si prakticky sami vyzkoušíme vytvořit . |
Společně budeme hledat odpovědi na otázky:Jaké jsou
výhody, ale i úskalí projektů? Kdy využívat projekt ve výuce? Jak si vytvořit
vllastní projekt? Jak do projektu začlenit učivo? |
6 |
Černá Karla, Mgr. + Grycová Martina,
Mgr. |
Pepo, tys mi "hodně" dal! |
Zjistit, proč jsou některé děti „problémové“. Společně
hledat, v čem problémy vidíme a jaké jsou možnosti jejich řešení. |
Proč mě můj žák „irituje“? Proč ho „irituji“ já? Společné
objevování toho, co je „problémové“ dítě a hledání možností, jak s ním
pracovat. |
7 |
Dubec Michal, Bc. |
Metody osobnostní a sociální výchovy pro běžné vyučování |
Seznámit interaktivně účastníky dílny s předmětem
Osobnostně sociální výchova (OSV), jeho cíli, metodami, možnostmi aplikace
do „běžné“ výuky a s výstupy po dvouleté výuce na ZŠ. |
Formou praktické dílny se účastníci seznámí s osobnostní
a sociální výchovou (OSV), která je jedním z průřezových témat RVP.
Sami si vyzkouší možnosti aplikace metod OSV do předmětů běžného
vyučování (tj. jak sledovat a naplňovat vedle akademických cílů i cíle
osobnostně-sociální). |
8 |
Hnízdil Jan, Mgr. + Kirchner Jiří,
PhDr. |
Orientační hry pro mezipředmětové vztahy |
Přinést zásobárnu kvalitních her podporujících mezipředmětové
vztahy, na jejichž uspořádání potřebujeme trochu fantazie, času a ve většině
případů pouze tužku a papír. |
Orientační hry stojí na pomezí tradičních pohybových
aktivit tvořících obsah TV (běřecká lokomoce vytvrvalostního charakteru)
a dobrodružných prožitkových aktivit v nových, neznámých situacích s důrazem
na rozvoj schopností a vlastností, které TV v tradičním pojetí ne vždy
v dostatečné míře podchycuje a rozvíjí. Orientační hry můžeme využít i
ve výuce a pro zpestření jiných předmětů, než je TV ( matematika, přírodověda,
VV, deskriptivní geometrie a další) a mohou být i oživením škol v přírodě. |
9 |
Holemá Irena, Mgr. |
Dramatická výchova ve škole jako součást ŠVP |
Společně zapřemýšlet nad přednostmi dramatické výchovy
na ZŠ a nad úskalími při jejím zařazování jako předmětu ŠVP. |
V první části se účastníci zapojí do her a cvičení,
které se staly součástí již ověřovaného ŠVP. V další části bude vytvořen
prostor na diskuse a výměny zkušeností. |
10 |
Hruška Jiří, Mgr. |
Integrovaná tematická výuka |
Účastník si uvědomí či praktickou činností osvojí:
význam tématické integrace jako příklad/možnost integrace předmětů i průřezových
témat RVP, význam globální výchovy v podmínkách našeho školství (vazby
mezi globální výchovou a RVP), význam zavádění systémového pohledu na
svět do škol. |
Dílna je praktickou ukázkou z programu integrované
tématické výuky zaměřeného na globální problémy pro žáky 2. stupně ZŠ
i studenty SŠ. Svým obsahem je i ukázkou integrace všech průřezových témat
RVP i integrací vyučovacích předmětů (OV, Z, M, Př, D, RV aj.) na 2. st.
ZŠ a na SŠ. Dílna vychází z metod a forem globální výchovy a je i ukázkou
zavádění systémového pohledu na svět do škol. Celý program je rozpracován
v autorské publikaci lektora, která vyšla v edici KAFOMET pod číslem OV-027.23.
Bližší informace – http://sweb.cz/jiri_hruska |
11 |
Kašparová Eva, Mgr. |
Mámy a tátové! Přijďte si dnes do školy hrát a společně
se smát. |
Nejen budování dobrých vztahů, ale i hodnocení a sebehodnocení
jako součást společných setkání rodičů, dětí a učitele. |
Staňte se na chvíli rodiči a přijďte na netradiční
třídní schůzku. Vyzkoušíte si sami na sobě jak dobře znáte sebe i své
dítě (nebo ty ve škole). Budeme si trochu hrát, společně přemýšlet a snad
se i smát. Seznámíte se s několika způsoby vedení rodičů k hodnocení
dětí a využitím dramatické i osobnostní výchovy na třídní schůzce. Vytvoříme
si inspirativní zásobník aktivit pro setkávání rodičů a dětí a na závěr
se podíváme na video nahrávky z některých uskutečněných akcí. |
12 |
Koudelková Irena, RNDr. |
Problémové úlohy = úlohy s problémem pro žáky
i učitele (několik námětů z projektu Heuréka) |
Předložit účastníkům problémové úlohy z různých
oblastí fyziky na základní škole. |
Účastníci dílny budou aktivně řešit různé úlohy, nepřesahující
rozsah učiva na základní škole. O správných řešeních budeme diskutovat,
případně je ověříme jednoduchým experimentem. Budeme hovořit i o možnostech
zařazování podobných úloh do výuky fyziky. Součástí dílny bude i stručná
informace o projektu Heuréka. |
13 |
Kvasilová Martina, Mgr. |
OSV - co to vlastně je? |
Prožitkovou formou ukázat možnosti, které OSV nabízí
na cestě k životním dovednostem. |
Účastníci si zkusí řadu aktivit, na nichž poznají,
jak je možné OSV zařazovat nejen do humanitních předmětů a výchov, ale
hlavně do oblasti přírodních věd. |
14 |
Lauermann Marek, Mgr. |
Základní techniky sebehodnocení školy a metody na
podporu rozhodování pro každého učitele |
Seznámit účastníky se čtyřmi technikami snadno využitelnými
v procesu sebehodnocení a strategického rozvoje organizace a činnosti
školy. |
Účastníci si osvojí základní dovednosti pro zmapování
silých a slabých stránek vlastní práce i činnosti školy. Pozornost bude
zaměřena na tyto techniky sebehodnocení: STEEP, SWOT, Bostonská matice,
"analýza rybí kosti", "problémový strom". |
15 |
Luka Jiří, Mgr. |
Netradiční formy výuky na I. stupni ZŠ |
Ukázat začínajícím kolegům různé možnosti zapojování
netradičních metod do vyučování |
Praktické ukázky – teoretické shrnutí - diskuze |
16 |
Maráková Iva |
Samá voda |
Ukázka projektového vyučování na vlastní kůži. |
Účastníci se na konkrétním tématu z oblasti Člověk
a jeho svět - RVP zapojí do skupinové práce, budou hledat odpovědi na
dané otázky problémy, naučí se integrovat předměty a hledat mezipředmětové
vztahy. |
17 |
Martinec Václav, Doc. + herci MVD |
Divadlo jako jeden z prvků pedagogického působení
- Pohádky z kouzelného sluchátka |
Kultivace vlastní osobnosti |
Divadelní představení pro žáky 1.stupně - dramatická
hra se skupinou deseti dětí - seminář s učiteli a divadelníky, jak výrazové
prostředky divadla mohou rozšiřovat dětem jejich poznávání světa. |
18 |
Martinec Václav, Doc. + herci MVD |
Divadlo jako jeden z prvků pedagogického působení
- Jak se dělá divadlo |
Kultivace vlastní osobnosti |
Pohled do herecké dílny, jak vzniká divadelní představení
a vůbec o vlivu divadla na vývoj člověka na počátku lidských dějin i za
našich dnů - pro žáky nejvyšších tříd, kteří si mohou sami vyzkoušet svoje
herecké schopnosti - seminář s učiteli a divadelníky na Huinzingovské
téma – Homo ludens. |
19 |
Mühlhauserová Hana, PaedDr. |
Netradiční pojetí přírodovědy a vlastivědy |
Předvést nové pojetí výuky zaměřené na tvůrčí přístup
učitele i žáků. Ukázat, jakým způsobem lze Př a Vl učit, aby učení bylo
efektivní a navíc všechny bavilo. |
Objasnit cíle výuky Př a Vl ve vztahu k RVP, ukázat
jejich naplňování ve výuce, která je moderní, zajímavá, pro žáky užitečná.
Ukázky mnoha netradičních metod práce a praktických úkolů, které vedou
k vytváření potřebných kompetencí u žáků. |
20 |
Švec Jakub, Mgr. |
Jak z pedagogického sboru školy (či ze třídy) vytvořit
fungující, motivovaný tým? |
Účastníci dostanou prostor pro zamyšlení se nad nutnými
podmínkami pro vytvoření a fungování efektivního týmu (co je nutné pro
týmovou práci). Seznámí se interaktivní formou s tím, co to je a
jak konkrétně funguje (na příkladech ze školní praxe) skupinová dynamika.
Dostanou příležitost sdílet navzájem své zkušenosti. Získají konkrétní
doporučení pro postup, jak vytvořit na jejich škole efektivní školní tým(y),
na co se soustředit, co rozhodně nezanedbat a čeho se spíše vyvarovat. |
Společně si vyměníme zkušenosti z oblasti jak
tvořit, vést a podporovat školní, efektivně fungující týmy (jak žákovské,
tak pedagogické). Nabídneme konkrétní tipy a triky (doporučení) pro školní
praxi. Seznámíme se (interaktivní a zábavnou formou) se základními teoretickými
východisky při práci s týmy a v týmech (jak funguje a co to
je skupinová dynamika). V dílně vždy rezervujeme prostor pro dotazy
účastníků. |
21 |
Tippman Robert, Mgr. |
Grafická dílna |
Relaxovat, relaxovat při vlastním tvoření. |
Znáte techniku linorytu? Chcete si vytvořit pěkný obrázek? |
22 |
Tomková Anna, PhDr., Ph.D |
Reflektivní a sebereflektivní kompetence učitele
a žáka |
Porozumět těmto kompetencim a hledat jejich smysl,osvojit
si konkrétni nástroje reflexe a sebereflexe, řesit konkrétní problémy
spojené s reflektivními a sebereflektivními činnostmi ve výuce. |
V praktické dilně budeme odhalovat podstatu a smysl
reflektivních a sebereflektivních kompetencí učitele a žáka. Vyzkoušíme
si některé nástroje reflexe a sebereflexe. Diskusi věnujeme konkrétním
problémům spojeným s reflexí a sebereflexí ve vyučování. |
23 |
Vinklerová Jitka, Mgr. |
Jak na genetickou metodu |
Jak děti motivovat ke čtení? Je genetická metoda výuky
čtení tou správnou cestou? |
Praktická ukázka práce se skupinou žáků první třídy.
Ukázky metodických materiálů. Rozbor ukázek a diskuse účastníků. |