Zdravá škola
Chceme se stát školou
podporující zdraví!
Rekapitulace toho, co se stalo ve škole od r. 1993, potvrzuje, že
naše škola již naplňuje mnohé z toho, co rozpracovává
Program podpory zdraví ve škole v Rukověti projektu Zdravá
škola. Tento projekt umožňuje školám získat komplexní
představu o dobře fungujícím školním kurikulu
v obecné rovině. V následujícím období
chceme ve škole vytvořit své vlastní školní
kurikulum a k jeho tvorbě využít zkušeností škol
podporujících zdraví a nově vytvářeného
materiálu Rámcový vzdělávací program. Tím
přidat svůj příspěvek při ověřování tvorby školního
kurikula na základní škole.
Koncepce škol podporujících zdraví předpokládá,
že zdraví je atribut umožňující udržitelnost hodnotného
života. Tento atribut má tři pilíře:
první pilíř – Pohoda prostředí
Naše škola prošla několikanásobnou rekonstrukcí,
takže můžeme říct, že jsme prostorově dobře vybaveni. Pohoda prostředí
není ovšem dána prostorami samými, ale pohodu
prostředí vytvářejí lidé, kteří v tomto
prostředí pracují a toto prostředí navštěvují.
Chceme, aby se zkvalitnila komunikace mezi lidmi, jejich kooperace, aby práci
vhodně doplňovaly relaxační aktivity. Chceme,aby prostor školy
byl pro všechny příjemným, a tak napomáhal vytváření
vhodného klimatu uvnitř školy. Rozpracování tohoto
úkolu včetně evaluace bude ve školním kurikulu.
druhý pilíř – Zdravé
učení
Rámcový vzdělávací program předpokládá
nejen smysluplné stanovení cílů výchovně-vzdělávacího
programu školy, ale také co nejaktivnější zapojení
žáků do učení, možnost volit nejvhodnější metody
a formy práce učitele, vhodně zapojovat evokaci a motivaci, a tak vtahovat
žáka do maximální spoluúčasti na učení.
Tento úkol je opět úkolem tvorby školního kurikula
a částečně jej v jednotlivých předmětech plníme. V následujících
letech chceme postupně převádět předmětové vyučování,
zejména na druhém stupni školy, do jednotlivých
celků Rámcového vzdělávacího programu. Provázanost
mezipředmětových vztahů a kooperace učitelů má vytvořit výrazně
lepší podmínky pro zdravé učení. Pro tento
úkol chceme ve škole vytvořit evaluační nástroje.
Velký úkol nás čeká i v oblasti hodnocení
práce žáků.
třetí pilíř – Otevřené
partnerství
V současnosti se škola chová jako komunitní škola.
Je otevřena jak dětem regionu, tak i dospělým, kteří navštěvují
například některé estetické a sportovní kroužky.
Škola je akreditována jako středisko dalšího vzdělávání
pedagogických pracovníků. Rozpracování rozvoje
programů pro volný čas, vytváření podmínek pro
diskuse o dění ve škole, řešení problému
na úrovni samosprávné demokracie a podobně bude opět
součástí školního kurikula.
Členění podle klíčových obecných
kompetencí
Provázanost všech tří pilířů by měla být
zřejmá z vytvořeného školního kurikula. Klasické
členění jednotlivých učitelů na předmětové komise a metodická
sdružení chceme již v tomto roce doplňovat a měnit, a to tak, aby se
vytvářely formální či neformální skupiny
učitelů, které budou kopírovat členění Rámcového
vzdělávacího programu. Nabízí se například
členění podle klíčových obecných kompetencí:
1) kompetence k učení, 2) k řešení problémů, 3)
ke komunikaci, 4) k pracovní činnosti a spolupráci. Jiné
členění může být podle obsahu jednotlivých vzdělávacích
oblastí na skupiny: 1) jazyk a jazyková komunikace, 2) matematika
a její aplikace, 3) informační a komunikační technologie,
4) člověk a jeho svět, 5) člověk a společnost, 6) člověk a příroda,
7) umění a kultura, 8) člověk a zdraví, 9) člověk a svět práce.
Cíl školy
Cílem školy je mimo jiné vytvářet pro žáky
takové prostředí, aby školu dokázali maximálně
využít pro svůj osobnostní rozvoj, aby se naučili schopnostem
a dovednostem, které jim pomohou v životě. Proto i v následujících
letech bude hlavním programem školy program "… a aby
děti chodily do školy rády.". Pokud se nám podaří
k tomuto programu najít evaluační nástroje, které
nám potvrdí, že děti skutečně chodí do školy rády,
jsme přesvědčeni, že mezi školy podporující zdraví
patříme.
Více informací o programu Státního zdravotního
ústavu Škola podporující zdraví ZDE.