Jmeno

Zdravá škola

Chceme se stát školou podporující zdraví!Pohoda prostředíZdravé učeníOtevřené partnerstvíČlenění podle klíčových obecných kompetencíCíl školy

 

  Chceme se stát školou podporující zdraví!

Rekapitulace toho, co se stalo ve škole od r. 1993, potvrzuje, že naše škola již naplňuje mnohé z toho, co rozpracovává Program podpory zdraví ve škole v Rukověti projektu Zdravá škola. Tento projekt umožňuje školám získat komplexní představu o dobře fungujícím školním kurikulu v obecné rovině. V následujícím období chceme ve škole vytvořit své vlastní školní kurikulum a k jeho tvorbě využít zkušeností škol podporujících zdraví a nově vytvářeného materiálu Rámcový vzdělávací program. Tím přidat svůj příspěvek při ověřování tvorby školního kurikula na základní škole.

Koncepce škol podporujících zdraví předpokládá, že zdraví je atribut umožňující udržitelnost hodnotného života. Tento atribut má tři pilíře:

první pilíř – Pohoda prostředí

Naše škola prošla několikanásobnou rekonstrukcí, takže můžeme říct, že jsme prostorově dobře vybaveni. Pohoda prostředí není ovšem dána prostorami samými, ale pohodu prostředí vytvářejí lidé, kteří v tomto prostředí pracují a toto prostředí navštěvují. Chceme, aby se zkvalitnila komunikace mezi lidmi, jejich kooperace, aby práci vhodně doplňovaly relaxační aktivity. Chceme,aby prostor školy byl pro všechny příjemným, a tak napomáhal vytváření vhodného klimatu uvnitř školy. Rozpracování tohoto úkolu včetně evaluace bude ve školním kurikulu.

druhý pilíř – Zdravé učení

Rámcový vzdělávací program předpokládá nejen smysluplné stanovení cílů výchovně-vzdělávacího programu školy, ale také co nejaktivnější zapojení žáků do učení, možnost volit nejvhodnější metody a formy práce učitele, vhodně zapojovat evokaci a motivaci, a tak vtahovat žáka do maximální spoluúčasti na učení. Tento úkol je opět úkolem tvorby školního kurikula a částečně jej v jednotlivých předmětech plníme. V následujících letech chceme postupně převádět předmětové vyučování, zejména na druhém stupni školy, do jednotlivých celků Rámcového vzdělávacího programu. Provázanost mezipředmětových vztahů a kooperace učitelů má vytvořit výrazně lepší podmínky pro zdravé učení. Pro tento úkol chceme ve škole vytvořit evaluační nástroje. Velký úkol nás čeká i v oblasti hodnocení práce žáků.

třetí pilíř – Otevřené partnerství

V současnosti se škola chová jako komunitní škola. Je otevřena jak dětem regionu, tak i dospělým, kteří navštěvují například některé estetické a sportovní kroužky. Škola je akreditována jako středisko dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Rozpracování rozvoje programů pro volný čas, vytváření podmínek pro diskuse o dění ve škole, řešení problému na úrovni samosprávné demokracie a podobně bude opět součástí školního kurikula.

Členění podle klíčových obecných kompetencí

Provázanost všech tří pilířů by měla být zřejmá z vytvořeného školního kurikula. Klasické členění jednotlivých učitelů na předmětové komise a metodická sdružení chceme již v tomto roce doplňovat a měnit, a to tak, aby se vytvářely formální či neformální skupiny učitelů, které budou kopírovat členění Rámcového vzdělávacího programu. Nabízí se například členění podle klíčových obecných kompetencí: 1) kompetence k učení, 2) k řešení problémů, 3) ke komunikaci, 4) k pracovní činnosti a spolupráci. Jiné členění může být podle obsahu jednotlivých vzdělávacích oblastí na skupiny: 1) jazyk a jazyková komunikace, 2) matematika a její aplikace, 3) informační a komunikační technologie, 4) člověk a jeho svět, 5) člověk a společnost, 6) člověk a příroda, 7) umění a kultura, 8) člověk a zdraví, 9) člověk a svět práce.

Cíl školy

Cílem školy je mimo jiné vytvářet pro žáky takové prostředí, aby školu dokázali maximálně využít pro svůj osobnostní rozvoj, aby se naučili schopnostem a dovednostem, které jim pomohou v životě. Proto i v následujících letech bude hlavním programem školy program "… a aby děti chodily do školy rády.". Pokud se nám podaří k tomuto programu najít evaluační nástroje, které nám potvrdí, že děti skutečně chodí do školy rády, jsme přesvědčeni, že mezi školy podporující zdraví patříme.

 

Více informací o programu Státního zdravotního ústavu Škola podporující zdraví ZDE.