Vít Beran
KURIKULUM | |||
V |
Otázky | Zdroje | Komponenty |
PROČ? | vize, smysl, očekávání, potřeby, společenské hodnoty, perspektivy společenské, skupinové a individuální, ... | FUNKCE a CÍLE | |
KOHO ? | zvláštnosti sociální, věkové, generační, etnické, sexuální, typologické, ... | CHARAKTERISTIKY UČÍCÍCH SE | |
CO ? | poznání (vědecké, umělecké), praktické zkušenosti z běžného života, zkušenosti z pracovních činností, ... | OBSAH | |
KDY ? | v kterém věku, v jaké posloupnosti, časovém rozsahu, v kterém ročníku, v jakých časových jednotkách, ... | ČAS | |
JAK ? | strategie učení, učební situace, způsoby integrace a komunikace, organizace života ve škole a ve třídě, mimotřídní a mimoškolní činnosti, ... | METODY a POSTUPY | |
za jakých PODMÍNEK ? | legislativní rámec, řízení, financování, vybavení, klima, učební prostředí, spolupráce školy a komunity, podpůrné struktury a materiály, ... | ORGANIZACE | |
s jakými očekávanými EFEKTY ? *) | funkce a kritéria hodnocení, metody a nástroje hodnocení, způsoby sdělování výsledků hodnocení, ... | KONTROLA a HODNOCENÍ |
Hladina | Popis | Vhodné výrazy popisující činnost | Produkt |
6. Hodnocení |
Žáci stanovují na základě dříve naučených norem a kritérií stanovit hodnotu nebo cenu složitého produktu | obhájit nebo vyvrátit, rozvíjet a kritizovat, posoudit, zaujmout nebo podpořit stanovisko, ospravedlnit, diskutovat, rozhodnout, zvážit, dát do souvislosti, pochválit, doporučit, shrnout | závěr, přehled, posudek, standard, hodnocení, doporučení, porovnání, jednání u soudu, sebehodnocení, řízená skupinová diskuze |
5. Syntéza |
Žáci vytvářejí z několika jednodušších komponentů původní a složitý výrobek | tvořit, stavět, vytvořit originál, vytvořit hypotézu, komponovat, psát, řešit, předvést, stanovit, předpovědět , naplánovat, rozvinout, vynalézt, navrhnout, zorganizovat, zkombinovat | článek, vynález, hlášení, formulace, otázka, hra, píseň stroj, nástroj, alternativní činnost, alternativní postup, experiment, divadelní hra, kniha, soubor pravidel, soubor norem |
4. Analýza |
Žáci rozčlení složitou věc na její komponenty a dokáží vysvětlit, proč je daná složitá sestava vztahů uspořádána daným způsobem nebo jaké příčiny k takovému uspořádání vedly | porovnat, analyzovat, rozdělit, vysvětlit proč, ukázat jak, nakreslit schéma, načrtnout, roztřídit, najít rozdíl, prozkoumat, vybrat | dotazník, diskuze, kampaň, odhalení chyby, hlášení, zpráva, přehled, ověření závěrů, definice slova, graf |
3. Aplikace |
Žáci použijí dříve naučenou látku, například pojmy, pravidla nebo generalizace při zpracování nové látky | zařadit, aplikovat, nalézt, vybrat, vypočítat, použít, připravit, vytvořit, zobecnit, uspořádat, vyřešit, předvést, nakreslit | mapa, projekt, předpověď, graf, ilustrace; Dokument, který vychází z: přehledu, řešení, seznamu, projektu, dramatizace, kresby, uměleckého díla |
2. Porozumění |
Žáci vyjádří vlastními slovy dříve naučenou látku | definovat, vyjádřit vlastními slovy, popsat, shrnout, podpořit názor, uvést příklady, přiřadit, parafrázovat, vysvětlit, zdůvodnit | model, řeč – projev, nahrávka na kazetě, vzájemné vztahy, dramatizace, kreslený komiks, scénka, graf, fotografie, prohlášení, porovnání, analogie, přehled, diagram, shrnutí, prohlášení závěry, příběh, porovnání teze |
1. Znalost |
Žáci si vybaví, reprodukují nebo rozeznají dříve naučené informace | reprodukovat, vybavit si, uvést seznam, identifikovat, nazvat, označit, vybrat, seřadit, popsat, naučit se zpaměti, recitovat, definovat, pojmenovat, vyjmenovat | události, nahrávky, noviny, časopisy, TV show, rádio, texty, filmy, video, divadelní hry, ukázky z filmů |