- projekt podporuje další vzdělávání předmětářů,
koordinátorů tvorby ŠVP a vedení zapojených škol
Ing. Vít Beran
Zdůvodnění potřebnosti projektu Požadavek rozvoje počátečního vzdělávání jako základu celoživotního
učení a z hlediska potřeb trhu práce a ekonomiky znalostí je východiskem
předkládaného projektu. Další vzdělávání učitelů a řídících pracovníků,
zvyšování jejich odborné a pedagogické způsobilosti je v tomto projektu
řešeno konkrétními aktivitami.
Obsahem je soubor aktivit směřujících ke zkvalitnění připravenosti jak
managementu základních škol, tak odpovědných pracovníků za tvorbu ŠVP ZŠ
a pedagogů jednotlivých oblastí dle RVP ZV, které určují obsahovou
stránku ŠVP ZŠ.
1) Informace a nácvik manažerských činností umožní realizaci kurikulární
reformy v podmínkách zúčastněných základních škol
2) Nácvik technik efektivní komunikace povedou ke zvýšení kvality
komunikace
3) Praktická aplikace vyzkoušených aktivit v konkrétních podmínkách
tvorby a následné realizace ŠVP ZŠ povede ke změně kvality práce
účastníků
4) Funkční (živá) síť zajistí systémovou spolupráci v procesu tvorby a
realizace ŠVP ZŠ
5) Kooperace a komunikace týmů jednotlivých zúčastněných ZŠ povede k
implementaci RVP ZV do jednotlivých, konkrétních ŠVP ZŠ
6) Vytvoření vlastních ŠVP ZŠ zohledňující problematiku specifik různých
městských částí Prahy dojde k naplňování kurikulární reformy školství
7) Workshopy zkušeností pedagogických pracovníků ZŠ zvýší odbornou a
pedagogickou způsobilost učitelů a řídících pracovníků škol, výměna
informací o zkušenostech a modelové situace z realizace rozpracování RVP
ZV a tvorby ŠVP ZŠ povede k získání nových dovedností s přihlédnutím ke
zkušenostem i v dalších lokalitách Prahy.
8) Medializace, propagace projektu a účastníků projektu zlepší jméno
zúčastněných škol, zvýší jejich prestiž
9) Koordinace řízení a obsahového zaměření projektu se zásadami
kurikulární reformy, realizace a evaluace projektu bude efektivním
zúročením finanční dotace ESF
Pracovních koučovaných (moderovaných) 65 pravidelných jednodenních
seminářů dílčích týmů se účastní 1-2 zástupci ze zúčastněných 10 ZŠ.
Workshopy pro 200 pedagogických pracovníků ZŠ ze všech částí Prahy, vše
směřující prakticky a konkrétně k tvorbě vlastních ŠVP ZŠ, se budou
konat 3, vždy po 2 dnech (pátek - sobota).
Letních škol - 2 x třídenní výjezdní soustředění se zúčastní celé
pedagogické sbory základních škol - partnerů.
VÚP jako garant RVP ZV během realizace projektu dohlédne na kvalitu
tvorby ŠVP ZŠ.
Městská část Praha 4 je v projektu v roli poradce a v přípravné fázi
projektu vlastně i v roli iniciátora.
Cíle projektu 1) Zvýšení odborné a pedagogické způsobilosti učitelů a řídích
pracovníků úplných základních škol v Praze v oblasti odborné a
pedagogické způsobilosti z hlediska potřeb trhu práce a ekonomiky
znalostí, se zřetelem na realizaci kurikulární reformy školství v ČR v
oblasti implementace Rámcového vzdělávacího programu pro základní
vzdělávání a tvorbu školních vzdělávacích programů základních škol
2) Vytvoření struktury a obsahu ŠVP ZŠ a jejich specifikace pro podmínky
jednotlivých zúčastněných ZŠ
Specifické cíle tvořeného projektu 1) Zkvalitnit efektivní komunikaci na školách v oblasti implementace
Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a tvorbu
školních vzdělávacích programů základních škol - 10 úplných základních
škol
2) Zasíťovat zúčastněné ZŠ s cílem systémové spolupráce v procesu tvorby
a realizace ŠVP ZŠ - 10 zúčastněných ZŠ
3) Umožnit 10 zúčastněným ZŠ vytvořit vlastní ŠVP na bázi řízené
profesní a partnerské spolupráce (pod vedením odborných lektorů),
zohledňující problematiku specifik různých městských částí Prahy
4) Zvýšit odborné způsobilosti řídících pracovníků k uskutečnění
manažerských činností umožňujících realizaci kurikulární reformy v
podmínkách zúčastněných základních škol - 30 klientů (ředitelé, zástupci
ředitelů, koordinátoři tvorby ŠVP)
5) Zvýšit odbornou a pedagogickou způsobilost pedagogických pracovníků
zúčastněných základních škol z hlediska potřeb trhu práce a ekonomiky
znalostí, se zřetelem na realizaci kurikulární reformy školství v ČR v
oblasti implementace 6) Rámcového vzdělávacího programu pro základní
vzdělávání a tvorbu školních vzdělávacích programů zúčastněných
základních škol - 300 klientů
6) Uskutečnit praktická pracovní setkání vedená aktivními metodami
rozpracování RVP ZV a tvorby ŠVP ZŠ (co prožijí na pracovních setkáních,
to použijí ve výuce), s materiálním vybavením pro nezbytné využití
moderních informačních a komunikačních technologií (vybavit každou
zúčastněnou školu notebookem shodné úrovně pro potřeby tvorby ŠVP ZV,
který zůstane v majetku školy pro navazující průběžné inovace ŠVP ZV)
7) Vytvoření struktury - schéma a obsah - 10 ŠVP ZŠ, které zohledňují
specifika zúčastněných ZŠ a jejich silné stránky podporující profilaci
jednotlivých zúčastněných základních škol
8) Uskutečnit workshopy zkušeností pedagogických pracovníků ZŠ k
zvyšování odborné a pedagogické způsobilosti učitelů a řídících
pracovníků škol s cílem vyměnit si informace o zkušenostech z realizace
rozpracování RVP ZV a tvorby ŠVP ZŠ a získat nové dovednosti s
přihlédnutím ke zkušenostem i v dalších lokalitách Prahy - 3 x 2 dny,
pátek a sobota, jaro 2006 (17. - 18.3.2006), podzim 2006 (24. -
25.11.2005), jaro 2007 (16. - 17.3.2007)
Časový harmonogram realizace Doba trvání projektu: 24 měsíců
Datum zahájení projektu: 1.1.2006
Datum ukončení projektu: 31.12.2007
Základní činnosti - klíčové aktivity uskutečňované v průběhu realizace
projektu: Personální zajištění projektu
Materiální zajištění projektu
Pracovní jednání řídícího výboru
Školení v projektovém managementu
Nákup služeb pro projekt
Publicita, propagační kampaň
Informační servis
Výběrové řízení (materiální a technické zabezpečení)
Realizace jednodenních pracovních setkání - seminářů (s účastí
partnerských škol) - 65 x
Realizace letních škol (s účastí partnerských škol) - třídenní pracovní
soustředění
Realizace workshopů (otevřená účast, celopražská pracovní setkání) -
dvoudenní pracovní setkání
Monitoring a evaluace
Audit projektu
Zpracování závěrečné, resp. etapové zprávy projektu, vyúčtování
Finanční zabezpečení projektu - žádost o platbu na MHMP a příjem záloh
na PAU
Rozpis etap a schéma realizace klíčových projektu:
1. ETAPA - Přípravná fáze : 1.1. - 31.1. 2006
Personální zajištění projektu (pro řídící, technickoorganizační,
monitorovací, lektorské činnosti)
Materiální zajištění projektu
Pracovní jednání řídícího výboru
Školení v projektovém managementu
Nákup služeb pro projekt
Publicita, propagační kampaň
Informační servis
Výběrové řízení:technické zabezpečení (HW), materiální zabezpečení
(vybavení kanceláře)
Realizace jednodenních pracovních setkání - seminářů (s účastí
partnerských škol) - realizuje se přípravná fáze
Realizace letních škol (s účastí partnerských škol), ) - realizuje se
přípravná fáze
Realizace workshopů (otevřená účast, celopražská pracovní setkání) -
realizuje se přípravná fáze
Monitoring a evaluace
Audit projektu
Zpracování závěrečné, resp. etapové zprávy o projektu, vyúčtování
Finanční zabezpečení projektu - žádost o platbu na MHMP a příjem záloh
na PAU
2. ETAPA - Realizační fáze: 1. 2. 2006 - 30. 8. 2007
Personální zajištění projektu (pro řídící, technickoorganizační,
monitorovací, lektorské činnosti)
Materiální zajištění projektu
Pracovní jednání řídícího výboru
Školení v projektovém managementu
Nákup služeb pro projekt
Publicita, propagační kampaň
Informační servis
Výběrové řízení: technické zabezpečení (HW), materiální zabezpečení
(vybavení kanceláře) - dokončení z 1. etapy realizace projektu
Realizace jednodenních pracovních setkání - seminářů (s účastí
partnerských škol)
Realizace letních škol (s účastí partnerských škol)
Realizace workshopů (otevřená účast, celopražská pracovní setkání)
Monitoring a evaluace
Audit projektu
Zpracování závěrečné, resp. etapové zprávy o projektu, vyúčtování
Finanční zabezpečení projektu - žádost o platbu na MHMP a příjem záloh
na PAU
3. ETAPA - Ukončovací fáze, uzavření projektu: 1. 10.
- 31.12.2007
Personální zajištění projektu (pro řídící, technickoorganizační,
monitorovací, lektorské činnosti)
Materiální zajištění projektu
Pracovní jednání řídícího výboru
Školení v projektovém managementu
Nákup služeb pro projekt
Publicita, propagační kampaň
Informační servis
Výběrové řízení:technické zabezpečení (HW), materiální zabezpečení
(vybavení kanceláře) - v této etapě se nerealizuje
Realizace jednodenních pracovních setkání - seminářů (s účastí
partnerských škol)
Realizace letních škol (s účastí partnerských škol)
Realizace workshopů (otevřená účast, celopražská pracovní setkání)
Monitoring a evaluace
Audit projektu
Zpracování závěrečné, resp. etapové zprávy o projektu, vyúčtování
Finanční zabezpečení projektu - žádost o platbu na MHMP a příjem záloh
na PAU
Monitorování Monitoring projektu je nastaven jako průběžná činnost (v souladu s
Dodatkem OP RLZ). Monitorování kvality realizace činností má přímou
vazbu na přiznávání, resp. přidělování finančních prostředků určených
pro projekt.
Výsledky monitorování průběhu realizace projektu jsou součástí
zveřejnění údajů, a to ve zprávách: průběžných, výročních a v závěrečné
zprávě.
Formy monitorování: 1) Kontrolní činnost
audit
kontrola na úrovni manažerů (dle stupňů zařazení v projektu)
2) Monitorovací výstupní zprávy
průběžné
výroční
závěrečné
3) Evaluační dotazníky:
pro frekventanty kurzů
pro lektory
pro konzultanty
ředitele škol
manažery (dle stupňů zařazení v projektu)
4) Analýza dotazníků
5) Hodnocení kvality součinnosti s dodavateli služeb
6) Efektivita a kvalita poskytování informací o projektu, propagace,
publicity
Řídící výbor Garant kvality Prof. PhDr. Rýdl Karel, CSs.
Manažerka projektu PaedDr. Burdíková Lenka
Manažer týmů Mgr. Korda Jan
Ekonomka Ing. Crhová Jana, MBA
VÚP PhDr. Tupý Jan
Praha 4 Mgr. Těšínská Zdenka
PAU Mgr. Dvořáková Jarmila
Partneři Ing. Beran Vít
Mgr. Blecha Josef
Mgr. Hlinka Václav
Mgr. Holmanová Hana
Mgr. Kaiser Daniel
Mgr. Korda Jan
PaedDr. Kusý Miloš
Mgr. Libichová Jana
Mgr. Ráž Miloslav
Účastník Mgr. Lhotková Irena
Více informací o projektu a jeho průběhu:
www.sipau.cz