Jmeno

Znaky dobré (efektivní) školy

Požádali jsme pana prof. PhDr. Karla Rýdla, CSc., proděkana Univerzity Pardubice a předsedu PAU o článek pro náš web a Školní noviny (červen 2003).

Karel Rýdl

Karel Rýdl

Absolvent FF UK (dějepis – německý jazyk), profesor na Fakultě humanitních studií Univerzity Pardubice. Četné zahraniční pobyty se zaměřením na dějiny školství a srovnávací pedagogiku využívá k publikacím doma i v zahraničí, zaměřuje se především na správu a řízení školství, na alternativní pedagogické směry. Předseda Přátel angažovaného učení (od roku 2000), člen mnoha zahraničních odborných a vědeckých společností.

Jsme rádi, že Karel Rýdl je odborným partnerem naší školy. Jeho spolupráce si ceníme.

Kontakt: karel.rydl@upce.cz 

Jak se pozná dobrá škola, pane profesore?

Znaky dobré (efektivní) školy

V souvislosti s prudce se rozvíjejícími výrobními technologiemi se mění požadavky zaměstnavatelů na připravenost nových pracovníků téměř ve všech oblastech hospodářství, což vytváří tlak na politickou sféru, aby těmto trendům přizpůsobovala vzdělávací systém, který, aby zvládl nové úkoly a cíle, musí být zbaven všech zbytečných administrativních, obsahových a strukturálních zátěží. Průvodním jevem těchto změn je potom posilování samostatnosti jednotlivých škol ve správní, ekonomické a pedagogické oblasti působení.

Školy se budou v budoucnu chovat jako samostatné hospodářské jednotky s vlastní odpovědností. Zvyšující se konkurenční boj i na poli vzdělávání nutí jednotlivé školy vytvářet stále přitažlivější nabídku výchovných a vzdělávacích aktivit. V souvislosti se souborem takových problémů se hovoří o kvalitě školy a jejím zjišťování.

Na základě mnoha pokusů domácích i zahraničních lze uvést jakési Desatero znaků kvalitní školy, které se objevují nejvíce a nejlépe také odrážejí potřebnou změnu pedagogické práce s dětmi a mládeží.

1.

Nabízí vlastní programovou vizi (vzdělávací program s pestrou nabídkou školních i mimoškolních aktivit) směřující k získávání potřebných sociálních, rozumových, emočních a pohybových dovedností (hotové poznatky nejsou již cílem, ale prostředkem k získávání dovedností, které se tím žádoucím cílem stávají).

2.

Rozvíjí příznivé klima školy tím, že podporuje prosazování pozitivních mezilidských vztahů mezi dětmi a dospělými a uvnitř obou skupin navzájem, že podporuje ohleduplnou komunikaci a multikulturní orientaci.

3.

Zaměstnanci jsou si vědomi svého servisního postavení vůči dětem a plně respektují specifické rysy osobnosti dítěte, jeho nadání a handicapů v rámci norem slušného mezilidského chování a jednání.

4.

Učitelé přemýšlí o své práci a nabízejí co možná nejefektivnější metody a formy práce podle věkových a specifických zvláštností jednotlivců a skupin dětí.

5.

Ve škole funguje pozitivní motivace širokou nabídkou různých aktivit, které také vedou k osvojování a procvičování si řady sociálních a profesních dovedností.

6.

Dobrá škola se snaží získávat doplňkové finanční a materiální zdroje a efektivně je využívat po dohodě se všemi aktéry vzdělávacích procesů ve prospěch dětí.

7.

Dobrá škola disponuje vysoce odborně a lidsky kvalifikovanými učiteli a nepedagogickými zaměstnanci, motivovanými ke stálému zvyšování vlastní profesní i lidské kvalifikace a podporujícími efektivní formy sdílené spoluodpovědnosti za chod celé školy.

8.

Dobrá škola nemá důvod zatajovat a zamlčovat sociálně patologické, kriminální, kázeňské a disciplinární problémy, ale nabízí jejich odborné řešení, které je tím efektivnější, čím větší podpora vnějšího prostředí pro činnost školy existuje.

9.

Dobrá škola je učící se dynamickou institucí, která se sama vyvíjí po stránce organizační a obsahové tak, aby odpovídala co možná nejvíce představě rodičů a dětí.

10.

Dobrá škola k sobě přitahuje další aktivní a inspirující podniky, jednotlivce a organizace ze svého okolí a postupně se profiluje navenek jako efektivní komunitní centrum hodnotné kultury a vzdělanosti ve smyslu celoživotního vzdělávání.

Závěrem snad i zbytečné konstatování, že výše uvedené směřování a aktivity nemůže škola z převážné většiny vykonávat bez potřebné podpory rodičů, zřizovatelů a řady dobře fungujících podpůrných organizací.

Děti, rodiče a úředníci, pokud máte ve svém okolí školu, která naplňuje většinu výše uvedených znaků nebo k nim zřetelně směřuje, snažte se být jejími žáky a příznivci, protože větším darem do života je snad již jen pevné zdraví.

prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.
Proděkan Univerzity Pardubice a předseda PAU, o.s.

 

Napište nám, prosím, Doplňte zda si myslíte jestli je ZŠ Táborská na dobré cestě stát se „DOBROU EFEKTIVNÍ ŠKOLOU“? Děkujeme za vaše názory a partnerství při budování „DOBRÉ – EFEKTIVNÍ ŠKOLY“.

     Ing. Vít Beran
ředitel školy

– Vaše jméno
– Váš e-mail
– Předmět

Zpráva

Ing. 
Vít Beran

vit.beran@zstaborska.cz

 

Nahoru